Want You Back <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d5591467749785303176\x26blogName\x3dAtiqahZulina\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://haqitaroon.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://haqitaroon.blogspot.com/\x26vt\x3d-3421116454965471367', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
Arigato

Assalamualaikum. You can called me Atiqah. Still 15 y.o but this 25 June gonna be 16 y.o. I'm not perfect but please respect me. Everyone makes mistake. Kpoppers. Like to drawing but always ugly. Lol. -,- Be friendly with me. Don't scared of me. I'm not eat people. #alwaysbrokenenglish


Chatbox



Social Network

Keep in touch with me HERE {Twitter}{Facebook}


Credit Section

Layout by Farhan and the banner by devianart also from Wehearit. Navigation by Wana

Haram ke buat doodle?
Tuesday, December 13, 2011 with 0 comment




Assalamualaikum!Annyeonghaseyo!Woohoo~Korang amacam?Sihat?Aku tersangatlah sihat walafiat korang.Haha.Tadikan aku adalah terbaca*terbaca konon,memang kau nak baca pun*satu blog nie,blog Izara.Aku pun tak berapa pasti sangat.Credit to Izara.

Ada hadis yang menyatakan:

"Manusia yang paling pedih seksaannya di hari Kiamat,ialah yang meniru ALLAH S.W.T menciptakan makhlukNYA(pelukis,atau penggambar adalah peniru ALLAH S.W.T dalam menciptakan makhlukNYA"(HR.Bukhari dan Muslim)

Tapi ada beberapa gambar yang diperbolehkan menurut Shaikh Jamil Zainu.Korang bacalah erk.Antaranya ialah:


Gambar tidak bernyawa.Iaitu lukisan pohon,bintang,matahari dan sebagainya dan berupa gambar pemandangan indah yang tidak ada gambar manusia/binatang.

"Apabila anda harus membuat gambar,gambarlah pohon atau sesuatu yang tidak ada nyawanya"(HR.Bukhari)

Mainan anak,seperti patung untuk kanak-kanak yang dipakaikan baju dan sebagainya.Dengan maksud untuk mengajarkan anak sebuah rasa kasih sayang terhadap anak kecil.

Aisyah mengatakan,"Saya bermain-main dengan boneka berbentuk anak perempuan di depan Nabi S.A.W"(HR.Bukhari)

Diperbolehkan gambar yang terpotong kepalanya,sehingga tidak menggambarkan sebagai makhluk yang bernyawa.

Jibril berkata kepada Nabi S.A.W,"Perintahkan orang untuk memotong kepala gambar itu,dan perintahkanlah orang untu memotong kain penutup (yang ad gambarnya) supaya dijadikan dua bantal yang dapat diduduki"(HR.Abu Daud:dinyatakan Shohih)

Credit to:Izara

Sebagai conclusionnya,aku pun tak berapa nak faham dan confuse.Kalau kita tangkap gambar orang pun dikira haram ke?Sebab gambar tu kan macam lukisan.Confuselah.

Jadi kita kena tanya kepada orang yang pakar dalam bidang macam nie.Minta pendapat.


*Disini berjuta tersangat-sangat confuse.